Zijt gij familie van de haarwerken?

“We zullen eens tellen. Een mens heeft normaal 120.000 tot 150.000 haren. Daarvan vallen er iedere dag 150 uit. Ook normaal. Als het er meer zijn, word je kaal. Neem nu een man met nog 75.000 haren, in een krans op zijn hoofd. Zo iemand komt niet in aanmerking voor een transplantatie. Een verhuizing van 9000 haren is het maximum. Omdat haarwortels rap afsterven. Tijdens de ingreep liggen ze in een speciaal badje, maar geen enkele chirurg is snel genoeg om alles op tijd klaar te krijgen.” Aan het woord is Jules Smedts, bezieler van Haarwerken Smedts sinds 1972.

Kaalheid is een kleine markt. De meeste mensen worden niet kaal. Met 30 procent ben je rond. Bovendien laat de helft van de mensen die kaal zijn het niet aan zijn hart komen. En dan is er nog het vertrouwen dat sommigen hebben in zalf en pilletjes Nog altijd. Kortom, de meerderheid in die land is geen klant en toch klinkt Haarwerken Smedts als een klok. Al wie Smets, Smet of De Smet heet kent de vraag: Zijt gij familie van de haarwerken? Het komt door de reclame die Jules Smedts maakt. Het concept van de spotjes is altijd simpel. Een man springt met zijn haarwerk van de wipplank en zwemt naar de kant. Het eerste filmpje werd opgenomen in de Halve Maan in Diest, in 1989. 750.000 frank voor 30 seconden op vtm. Zijt gij zot geworden, zeiden de mensen. Ge wilt zeker failliet. Maar de kleine zelfstandige parkeerde zijn zaak dapper tussen de grote merken en  binnen de kortste keren stonden er in Boom kaalhoofdige Limburgers en West-Vlamingen op de stoep. 60.000 haarwerken (Noem het alstubblieft geen pruiken. Pruiken komen uit een doos.) heeft hij intussen verkocht,  maar de reclame is gebleven. Voor het onderhoud van de naam. Coca-Cola doet tenslotte juist hetzelfde. Eigenlijk zou hij graag reclame maken met een bv. We moesten eens wie er allemaal rondloopt met een haarwerk van Smedts! Maar niemand wil meedoen. Jules Smedts vraagt het aan iedereen één keer. Daarna stopt het. Jules Smedts is geen ouwe zeur.

Jules Smedts is een doordouwer. Hij zweert bij hard werken en niet teveel in chance geloven. Hij was de vierde van zes Boomse kapperskinderen. Vader hield de zaak open. Moeder deed het huishouden. En Jules leerde slecht. Als dat zo zit, sprak François Smedts, dan gaat ge maar werken. Volgend jaar zult ge wel willen leren! Hij was twaalf toen hij zijn laatste grote vakantie beleefde. Op zijn dertiende was hij arbeider in een Boomse steenbakkerij. Hij moest er vrachtwagens laden. De knokkels van zijn handen sprongen open. Zijn moeder gaf hem alle dagen nieuwe windels, maar Jules bleef wenen. Het jaar daarop mocht hij op leercontract bij een kapper in Antwerpen, een salon vol Franse chi-chi. Ah, zei de baas, gij zijt dus Jules. Awel, vanaf nu zijt ge Julien. Dat horen de madammen hier liever. Julien leerde niks in Antwerpen. Hij mocht er alleen maar haar bijeen borstelen. Tot hij in ’68 gediplomeerd kapper werd met 96 procent van de punten. Jules Smedts was een topkapper, werd zelfs vice-kampioen in New York. Maar na 100 knipwedstrijden had hij er genoeg van. Op een beurs in Duitsland zag hij pruiken liggen. Lelijke dingen, vond hij, daar wilde hij wat aan doen. Sindsdien is er Haarwerken Smedts. Zelf knipt of knoopt hij al niet meer. Jules Smedts coördineert en reist de wereld rond. Voor zijn plezier en voor stofjes, lijm en mensenhaar, de basis voor een handgemaakt haarwerk van Smedts, dat Jules Smedts overigens zelf nooit heeft gehad. Honderden keren al is de vraag hem al gesteld. Het antwoord is altijd hetzelfde: Nee. Inhammen zitten in de familie. Ik geef er niet om.

(tijdens mijn afwezigheid verschenen in De Morgen, weer beslommeringen omtrent de rubriek, leukiteiten dan maar)

6 gedachten over “Zijt gij familie van de haarwerken?”

  1. Toupetjes laten maken voor maximum 30 euro per stuk door de arme uit china of india (die zich kapot werken aan 2 euro per dag)en ze dan verkopen aan 1500 euro, pure schande!! Vervolgens een 2e reclame filmpje maken op VTM in zijn riante optrekje. 60000 toepetjes x 1500 euro verkoopprijs en 30 euro aankoopprijs, nou ja……………….Top zakenman?ja Topbedrieger? EN OF………

  2. awel, mensen kunnen zeggen wat ze willen, maar 90 % is er super tevreden van! En dit is alleen maar mogelijk door goede en kwalitatieve producten te gebruiken, dus al dat gezever …. misschien jaloezie van bepaalde mensen of kleinere kappers die het niet kunnen verkroppen dat andere beter scoren … ik ben allezins goed tevreden met het haarwerk, echt top!

  3. er schijnen hier mensen aanwezig te zijn die een harige polemiek op gang willen draaien. mij kan het allemaal niet schelen. als geluk zo simpel is als een haarwerk, juich ik dat uiteraard van harte toe.

  4. Grote rommel voor het geld wat je er moet voor betalen op een jaar tijd is het niet meer voor aan te zien het kwam gewoon los en het plak gedoe op je hoofd niet aangenaam
    En dan verplichten ze je een ander te kopen om het andere terug te kunnen herstellen
    Nooit van mijn leven meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *